Friday, December 27, 2013

hati mak anak sorang..

hati mak tak pada sesiapa. 
kalau gaduh dengan baba mak mesti pandang muka Aireel. mak tahu marah mak pada baba akan hilang bila tengok muka Aireel. lebih manis kalau masa tu Aireel senyum kat mak.

kalau masa tu Aireel tengah tidur,masti mak menangis. betapa bodohnya mak gaduh dengan baba atas sebab kecil. apa lah nasib kalau mak dan baba terus bermasam muka. tak ceria rumahtangga kami.

hati mak tak pada sesiapa.......



sayang kamu..

=.=


cuti-cuti JB

sempena cuti krismas hari tu kami suami isteri pakat ambil cuti lebih sikit dari sehari. saya kena habiskan cuti tahun. memang syok laa kalau kita tak nak cuti pun pejabat suruh gak cuti.eeuuu,syoknyaaa..

rancang punya rancang kami deside nak pi Johore Bahru! emm,tempat yang dah 2tahun kami tinggalkan. 

rindu yang lama dipendam akhirnya hilang bila kami hirup udara bandaraya johor bahru. rindu!

nampak pejabat lama..rumah sewa..tempat lepak bersama bff..tempat berdating. aahh, johor bahru dah banyak berubah!

kedatangan kali ni bersama sicomel.memang meriah! lenguh tangan oi kendong budak comel ni. dah la tak nak duduk dalam stroller. kebetulan pulak tangan ummi dia terkehel.aduuuh..kesian baba.hehehe..


pagi di johore bahru..
tetiba ummi rindu kesesakan..

lepak-lepak ambil angin petang kat Stulang Laut 
saja nak kasi tau aireel...
'ini tempat umi n baba lepak kalau boring duduk rumah tau sayang'..

nasi ayam penyet.
awat pelik sangat dia punya kaler daun pisang ehh??
rindu ayam penyet punye pasal
ummi belasah jee...
rase macam dah tak sedap macam dulu arr..
pesal eh?

aireel dah pandai melasak dalam kereta skarang ni..

nangis dalam kereta sebab tak dapat guling-guling..
dia dah biasa,kalau nak tido mesti nak ajak ummi mengempeng sama.
oleh itu dia pun start enjin menangis nak baring-baring..kikiki

sampai hotel terus baringkan dia atas tilam..
ummm,senyum lepaq bak ang...






memenuhi permintaan kawan-kawan lama yang nak sangat jumpa si Aireel ni. lagi pun ummi memang kerinduan kat diorang.sangat-sangat!








setelah 2hari 1malam. 

sebenarnya kami nak bercuti kat sana 3hari 2malam. tapi atas sebab-sebab tertentu kami tak boleh lama kat sana. hotel pun kebanyakannya penuh. sapa datang walk in memang sipi-sipi nak dapat.

hati memang tak puas. sebab banyak tempat tak sempat nak pergi lagi. banyak kedai makan kami tak sempat nak masuk lagi. emmm....

johore bahru tunggu kami lagi yer.

moga ada rezeki dan panjang umur untuk kedatangan yang akan datang.rindu...........















Tuesday, December 24, 2013

aireel 6bulan oledi..yeayh!

yeay!

6bulan oledi laa. alhamdulillah. siang tadi pergi KKIA check up 6bulan. berat aireel naik sikit je. yeay, menjadi diet susu formula aireel. bulan lepas (5bulan) aireel ada masalah berat badan. bacaan BMI dia tak cantik jadi nurse suruh diet sikit.emmm...

aku pun terpikir-pikir. macamana nak diet?sedangkan kalau kalau dia lapar terus je nangis.uwa..uwa..uwa nak nenen! tak kan nak cakap kat dia..
'adik tak boleh nenen.kena diet!'
oh tidak. kesian mybaby. jadi aku dengan iktiar sendiri telah menggagahkan diri menyusukan aireel secara ekslusif.walau aku rasa macam tak mampu =_= tapi buat-buat kuat.

susu formula pun aku bancuh sikit 5oz je. memang tak cukup pada mulanya.aireel akan mengamuk sakan. tapi cepat-cepat sumbat susu badan pulak.ohyaa... biasanya aku buat-buat malas nak bancuh susu formula. bila aireel nak susu aku bagi je susu badan.hehehe..alhamdulillah tadi berat badan airel naik 1mg je!!

anak bujang saye dah berangan nak pegang streng kereta.
aduiii...

sekarang ni ummi aireel tengah gigih mengumpul resepi bubur sedap untuk aireel. petang tadi buatkan dia bubur nasi campur sayur bayam dan ayam.sedapnya.walau tawar hebeh.kikiki. tapi aireel tak berapa nak makan pulak dah. kesudah,aku gak yang makan,uwaaa....kenapa nak?kamu tak endak makan bubur yang ummi buat =_=



ok.itu je nak cakap.kami semua keletihan. besok nak gerak ke johore bahru..horeyy!



Thursday, December 19, 2013

hai anak..


kan...
masa saya masuk hospital sebab pintu rahim dah bukak 3cm
emak kat rumah tetap tak boleh tidur malam....
sedangkan suami saya tidur berdengkur kat rumah..
haih...



Wednesday, December 4, 2013

hye december..


cuba mencatat sesuatu supaya kita tak terputus hubungan

aireel shah masih menyusu badan
tidak sepenuh masa
tapi permintaan masih ada terutama ketika mahu tidur
ketika rindu ummi,ketika sedih,ketika penat.. =)
 dan alhamdulillah susu pun ada.

hari-hari kata badan gemuk..gemuk..gemuk..
kata-kata itu doa ye kawan-kawan..
kini aku gemuk bebetol.
sungguh!montok!
aku tidak merancang lepas bersalin.
kini period ku dah lewat seminggu++..
hati ada sedikit gusar.
aireel masih bayi.
dan emaknya dah lewat period pulak lepas 2 kali pusingan




dan ..
kesibukan ku benar-benar membuatkan blog ku sunyi sepi...
zzZZzzzzZZzzzZZzzzzzzz













Monday, November 11, 2013

kek coklat sedap..

sori...

malam ni teringat nak salin resepi kek coklat kesukaan ku. saje tulis kat sini moga tak terlupa. kalau tulis kat kertas takut koyak,hilang atau renyuk kat tangan anak.kikiki..




bahan-bahan :

2 cawan tepung bluekey
2 cawan gula kisar
1 cawan minyak masak
1 cawan serbuk koko
1 cawan air panas
3 biji telur
1 sudu esen vanila

cara-cara :

panaskan pengukus dulu. biarkan panas.jom kita buat kerja... 

1) ayak tepung bluekey dan serbuk koko

2) masukkan semua bahan-bahan dalam mangkuk besar. kecuali air panas.

3) putar campuran bahan-bahan hingga sebati.

4) dah sebati, baru masukkan air panas.putar lagi hingga sebati. (kejap je)

5) tuang adunan dalam loyang yang siap disapu minyak dalamnya.

6) kukus 45minit atau 1 jam..

siap!!

update 11.11 with cinta..

assalamualaikum.

lama dah tak update. last update masa raya korban hari tu.lama kan? maaf sebab lama mendiamkan diri. sibuknya tulang empat kerat ku bergerak hingga tak terbuka blog cumel ni. lupa kejap. sedangkan dulu kat sini lah aku menepak tiap masa. bercerita,kongsi itu ini.sekarang ni buat-buat sombong pulak eh....maaf yer sayang-sayang ku semua..

bukan maksud nak mendiamkan diri terus dari kawan-kawan semua tapi kesibukan aku sebagai isteri,ibu yang bekerja hingga tak ada masa nak cerita-cerita kat sini. di pejabat memang aku tak ada masa nak sokseksoksek macam orang lain. bontot memang panas atas kerusi je. kalau u all nak tahu, mata aku ni dah makin kabur kot..dek mengadap peta daerah hari-hari. balik rumah mesti lah aku sibuk uruskan hal rumah tangga pulak..rutin yang sama tiap hari..tak boring pun.seronok.

sekarang ni aku tengah gila buat kek.tabiat lama telah kembali beb.kikiki. dulu masa mengandung, sentuk kuali pun tak hingin. sekarang ni,bontot kuali,periuk semua aku sentuh. dapur ku kembali ceria.,waaaah....

cerita banyak tak guna.jom layan gambar dulu..


disebabkan mysuami bekerja di hari minggu..
ummi pun minta izin baba untuk bawa aireel keluar jalan-jalan..
aireel pandai naik kereta.diam je dia...

aireel dengan aunty Radiana
soooo cute!
love dua-dua..

ummi sempat posing masa sibuk pilih buku masak-masak

permata hati kami

ttc 8 tahun..
moga kak ina dapat baby lepas gomol-gomol si aireel ni..
amin.amin.



Malam Kebudayaan Dan Kesenian Pihak Berkuasa Tempatan
tema,Retro...60an..70an..80an..
gile gemok aku..
adoi..

baju polkadot ni ditaja oleh pihak Majlis Daerah J...

Tahniah untuk pasukan tarian Majlis Daerah J..
tarian Agogogo korang memang meletop-letop..


nasik tak tumbang vespa ni...
hahaha

kerja..kerja..kerja




kek coklat baru buat tadi...heheheeee

kami sedang berdiet.
tak makan nasi pun..
tapi makan kek ni banyak tak mengira masa.
hahaha..rosak..rosak..


okey nak cakap sikit.
aku happy je.
walau kadang hati aku bergelora
aku rela simpan walau kadang ada yang tersimbah keluar.
yaaa,aku minta maaf 
andai yang tersimbah itu terkena baju kalian..

untuk aku sekarang
hidup aku..untuk aku sahaja..
............

Saturday, October 19, 2013

aidiladha kami..

assalamualaikum..

sebelum tu aku nak ucap selamat hari raya aidiladha untuk semua yang beragama islam. untuk tahun ni aidiladha kami kat Rantau Panjang,Kelantan. pertama kali bawa aireel raya sana.untuk pertama kalinya juga bawa aireel jumpa dengan sedara mara kat sana. tak sabar sangat dah depa nak jumpa aireel...

perjalanan jauh yang ambil masa berjam-jam tu memang mencabar. rasa nak termuntah dalam kereta. dengan jalan sesak dengan kenderaan, aireel meragam sebab tak selesa nak tidur.adoi.....bertolak dari rumah 12.00tghari..sampai Kelantan 1.30pagi.waghhh....
tapi mengenangkan sedara mara nak sangat nak jumpa aireel ni, kami jadi semangat nak balik. walau pun aku duduk kat belakang tu dah macam kembali bunting. meloya tak tentu pasal..ahaha..

gambar raya tak banyak kami ambik. sebab busy layan anak.eceeehh. gambar banyak suami yang ambik. sila lah layan gambar yee. kami tak tau nak cakap apa.bluuur sebab lama sangat tak nulis.. =)

sedia untuk di korbankan..

dengan anak sedara suami.

lepas minum pagi.
sesaja ja kami berdua berdating kat tebing sungai golok 
sambil tengok orang naik sampai pi beraya ke seberang..


selamat dah ko lembu.
sedap sungguh daging mu..


lepas solat sunat hari raya tu ramai yang datang rumah tok suami ku. kebetulan rumah tok sebelah masjid je. aireel pun tetiba jadi glemer terlebih sebab ramai yang geram dengan aksinye yang tergedik suke bila diagah.

sepanjang 4 hari balik beraya memang umi rehat habis. sebab ramai sepupu n mak-mak sedara aireel yang melayan. rehat kaw-kaw sampai kami boleh pi shopping sakan kat Golok. depa kata,senang jaga aireel sebab dia tak banyak ragam,.huiiii..suka umi dengar. nak je dengan sesapa pun. kecuali dia dah betul-betul teragak nak umi dia. kalau dia dah mengamuk teruk tu tandanya dia nak nenen umi ler...


bertolak dari rumah umi dan aireel duduk depan.
tapi umi larat pangku aireel sampai Karak je,
lepas tu umi pindah pi tempat duduk belakang.
bentang tilam bagai.perghh..selesa sangat untuk umi
tapi aireel asyik terjaga je dari tidur sebab kereta asyik tehentak.

masa balik pulak. terpaksa dengan berat hati umi dan aireel duduk depan.
sebab kereta terlalu penuh dengan barang-barang.
kereta myvi je uall...
tapi kengkawan punye kiriman penuh,
nak muntah rasa dengan toto,beras siam., budu..waghhhh..hahaha!!
happy pangku aireel selama 8jam..hehe
kesian anak ku..



ini masa nak balik rumah emak kite lak.
dekat je. 1 jam perjalanan..

lepas habis raya.
kembali balik ke rumah sendiri.
yeayy...best!
umi n baba boleh berguling dengan aireel sama.








LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...