Wednesday, November 14, 2012

EPO dan period sebelum ni..

salam sayang.

seingat saya sejak anak dara pusingan period saya ialah 35hari. itu pun tahu bila 2-3 bulan sebelum kawen. masa tu dah mula study pasal period. kawan pejabat lah yang ajar n suruh buat. senang katanya bila nk kira usia kandungan bila dah pregnant nanti.

tapi! setakat 6 bulan perkahwinan je lah elok cantik molek, lepas tu mula lah tunggang langgang. masa kali pertama dia buat hal tu memang jenuh buat upt. semua hasilnya adalah (-ve). kalau bab makan ubat turun period ni saya dah handal sangat dah. paling lama saya tunggu iaitu 2 bulan lepas cd94.

ramai pesan dengan saya jangan ambil ubat turun period. nak kene tunggu dia turun sediri pun saya tak tahu bila dan bila. last-last saya tahu macamana cara nak buat period saya teratur cantik? haa, ambil lah EPO (everning primrose oil). bulan pertama saya ambil epo memang period saya cun sangat. tak banyak ragam, seminggu sebelum period dah mula rasa sakit breast,cramp perut dan emosi tak betul.masa tu saya dah tahu period nak turun. turun pulak 5-6 hari je. hari ke 7 saya dah boleh mandi wajib. haaaa...bagus tak?

2011

ogos 
(18.08.11/keguguran)

september
(tak turun period)

oktober
16.10.11 / period selepas mkn ubat turun period

november
(tak turun period)

december
cd51 / 7.12.11 / period
berurut/ EPO

2012

januari
10.1.12 / period
EPO 14hari

february
(tak turun period)


mac
9.0.12 / period
EPO Full

april
3.4.2012
clomid / berat badan naik 3kg!

mei
(tak turun period)

jun
cd62 / 8.6.12 / period

julai
(tak turun period)

ogos
(tak turun period)

september
makan ubat turun period
09.9.12    period / cd94
12.9.12   kering
13.9.12   keluar sikit
Epo full / susu kambing / air kunyit / telur ayam kampung / kurma & buah tin / berurut/ pati delima gulsan

oktober
cd48 (+ve)
alhamdulillah.syukur ya allah..

eh, faham tak yang kat atas tu. kalau tengok macam gigi rongakkan? kejap ada,kejap tak ada. asal makan epo full sebulan memang turun comel je! kalau makan 14hari iaitu 14 hari sebelum hari subur memang tak turun lah period.

so kawan-kawan yang period tak teratur tu apa kata try EPO dulu untuk 3 bulan pertama. bila rasa period dah okey dan dah tahu bila waktu subur cuba pulak untuk pregnant. tapi tak bermakna bila kita tengah on EPO kita tak boleh pregnant. boleh jer...sebab saya pun ambil epo penuh sebulan. :)

bagus tau! mungkin pada awal kita amalkan tu muka kita naik jerawat halus dan badan pun naik sikit. tapi kalau pikir dari period tak turun-turun dan makan ubat turun period tu baik saya amalkan epo ni. tak apa, berkorban kulit halus sekejap je.....

selamat berusaha!

p/s : kita ambil Everning primrose oil (epo) yang jenama naturella...









7 comments:

  1. Hi.. dah berapa minggu dah ni? jaga diri elok2 jgn tangguh2 checkup tau. saya dulu baru 4weeks dah pegi checkup.. tak menyabor. huhu. maklum la mengandung pun umur dah 30.(kawin lewat) apa pun enjoy the first 3month tu ye... muntah2 tu biasa laa... tapi kalau teruk sgt, jgn lupa pi klinik. kang lembik sgt pun susah jgk...

    ReplyDelete
  2. +ve tu bermakna mengandung la ek..tahniah2..nak baby gak..:(

    ReplyDelete
  3. Ok! Ida cari EPO tu.. Thanks aida... =)

    ReplyDelete
  4. EPO? Kena gugel pastu nk try jgklah

    ReplyDelete
  5. dya pn gune EPO ni..dh botol ke 4..bagus tuk lancarkn period..x pyah fkir nk senggugut.,pimples de kurang skit..dya gune brand cosway jek...ambik yg 1000g punye..bagus tuk wanita..sbb dya dh amalkan smpai mkn botol ke-4... ^^

    ReplyDelete
  6. dulu pernah makan...period tak turun2 pulak...ayayaya...pastu dr cakap..maybe epo tak sesuai untuk awak...stop makan...huhuhu

    ReplyDelete

  7. Salam pada semua...
    Kami pembekal strip ujian kehamilan dan ovulasi dengan harga yang murah tetapi berkualiti.
    Kami menjual secara runcit pukal dan dropship.
    Harga serendah RM1.00/pcs.
    Lebih banyak anda beli, lebih DISKAUN kami beri

    Untuk keterangan lanjut lawati blog shop kami:
    http://kit-ujian-kehamilan-murah.blogspot.com/

    ReplyDelete

terima kasih atas comment anda =)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...