Monday, October 29, 2012

usaha-usaha sebelum ni..


Salam..

Alhamdulillah. Setakat ini semua berjalan lancar. tengah pening kepala + sakit kepala sekarang ni. Saya pun masih takut-takut sebenarnya. Sangat berhati-hati dari segala segi. Apa pun semuanya kerja Allah taala, saya berdoa semoga Allah swt permudahkan segalanya untuk saya menempuh tempoh perjalanan yang agak panjang ni.

Minggu lepas saya dah janji kan nak cerita usaha-usaha saya sebelum ni. Usaha-usaha saya tidak lah moden atau pun memerlukan belanja yang besar.usaha secara kecil-kecilan saja. Mana yang saya termampu. Saya dah siap buat draft, bila dapat line internet saya terus publish [sebab saya kat kampong mertua sekarang ni]

  •      Saya ada berjumpa dengan seorang lelaki. Nak panggil ustaz dia tak mahu. Kata belum layak lagi. Tapi berubat dengan dia memang senang dan terus ke matlamat. Dengan dia, saya di beri ayat-ayat pendinding diri, dinasihatkan mengaji setiap hari, mendekatkan diri dengan Allah dan beberapa potong doa pendinding diri untuk saya amalkan. Selain tu saya dan suami kene makan telur ayam kampung mentah sebanyak 6 biji seorang mula dari waktu period kering hingga waktu subur. [buat sendiri kat rumah pon boleh]

  •      Pak induk saya bawak saya jumpa dengan bekas biras dia dulu. Makcik ni naikkan peranakan saya sebab masa tu saya mengadu sakit perut bila angkat barang selain tu perut saya penuh angin jadi ada lah sesi buang angin sekali.sakit sangat! Lepas tu kalau datang kat makcik ni kene bawa ibu kunyit 3 ketul untuk 3 hari. Ibu kunyit tu basuh bersih-bersih lepas tu blender dengan air masak lepas tu tapis dan ambil air dia. Air kunyit sangat bagus untuk rahim kita. Nanti jangan lupa google pasal air kunyit k..entri bulan lepas rasanya saya ada cerita.[buat sendiri kat rumah pon boleh]

  •      Susu kambing higoat, kurma dan buah tin. Saya tak blender pun susu dengan kurma tu. Tapi susu tu saya buat minum pagi dan minum petang. Kadang-kadang ikut suka lah nak minum bila-bila masa. Kurma dan buah tin tu saya buat snek. Sambil-sambil layan facebook atau tengok tv tu saya makan 3-4 biji.insyaallah

  •      EPO. Niat saya untuk  3 bulan ni saya nak betulkan period saya dulu jadi saya pun makan  sampai hujung bulan. Biasanya kalau nak getting pregnant kita boleh makan epo dari hari pertama period sampai waktu subur je kan. Tapi saya terus je makan sampai breast saya sakit. Sebab masa tu ingat dah nak period.jenama saya ambil  jenama Naturalle & kordel.

  •      Pati delima gulsan. Saya beli masa bulan puasa dulu lagi. Tapi jarang ambil sebab tak tahan masam!  Jadi saya buat pati delima tu macam air rebina. Bancuh dengan air dan letak gula. Minum masa makan tengahari. Lama-lama saya pun tahan masam. Lepas tu saya pun dah boleh telan pati delima tu macam tu je.eh, sedap sangat rupanya….

  •      Ada kawan pejabat saya dulu kawen 8 tahun tapi belum ada rezeki. Akhirnya dia pi berubat dengan seorang ustaz.ustaz tu pesan baca surah yasin setiap malam. So saya pun dengan usaha sendiri baca surah yasin setiap malam.alhamdulillah,tak ada gangguan macam rasa seram sejuk atau tak sedap hati. memang kadang-kadang ada dugaan masa kita nak baca tu,mengantuk lah..malas teramat lah..kelu lidah lah. kalau boleh lawan je. yelah,kadang-kadang saya pun terbabas jugak.emm,jahatkan syaitan?
em, rasanya itu je kot. harap dapat membantu kawan-kawan semua. saya berpendapat mungkin berkat dari musibah suami saya jatuh dari pokok mangga bulan lepas kot. sebab masa tu suami saya cuti lama sebulan 2 minggu.memang jenuh lah berhoneymoon.hehehe..apa pun,jangan stress ok. saya sentiasa ingat jasa-jasa baik kawan-kawan ttc semua.

sayang semua...

16 comments:

  1. haippp sakit jatuh pkok mangga pun smpat lg ek? kihkih. tengs aida sudi share usaha2 tu semua. moga dipermudahkan segalanya

    ReplyDelete
    Replies
    1. jatuh pokok mangga, tangan yang patah.yang lain sihat...hehehe..
      cuba lah salah satu, mana tahu kan...

      Delete
  2. tahniah dear,syukur alhamdulillah penantian kalian dah pun berhasil dengan izin ALLAH swt. jg diri bebaik k..chenta doakan selamat sehingga melahirkan amin

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah kak.
      2tahun penuh kesabaran,walau ada lagi lama sebenarnya...
      terima kaish banyak2 doakan aida n baby...

      Delete
  3. syukur ya, rezeki dah sampai...apapun aida kena jaga pregnancy baik2...jgn lagi sibuk tolong hubby angkat sofa la ape la...peh ni dah tokleh masak kut..hehe...sy pun dah xmasak hubby yg masak sendiri...

    take care ok dear...

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah.syukur sangat2!
      tu lah, masa tu tak tahu dah ada.sekarang ni dah tahu memang tak buat dah kerja berat.bakul baju tolak pakai kaki je.heehehe...

      Delete
  4. penah bc review psal pati delima tu elok utk ttc tp susah nk jmp kt sini.aida bli brpa rm?

    ReplyDelete
    Replies
    1. pati delima susah nak jumpa kak. aida beli rm20 kalo tak silap. beli masa bulan puasa hari tu.kalau akak nak, akak try beli kat on9.benda tu memang susah nak jumpa,sebab barang dari arab..

      Delete
  5. dahlia a.k.a aida.. hehe
    tahniah dear, happy sangat utk aida :)
    minggu lepas saya ada mimpi aida..
    (sebelum aida annauce pregnancy)
    ntah macam mana boleh masuk dalam mimpi. hehe
    ada berita gembira rupanya..
    harap berjangkit kat saya la ek ;D

    ReplyDelete
    Replies
    1. hai raudhah =)
      nape sampai bawak dalam mimpi?..pikir saya ehh..hehehe...
      tak apa,usaha dan doa jangan lupa..
      aida doakan eh..

      Delete
  6. aida.... leh tanya tak
    yang susu kambing tu, tak pure punya pun xpe ke? ade yang cakap pure lagi bagus , tapi tulah, nak dptkan yang pure tak tau kat mana..huhuh
    yang ade skang ni hi-goat jelah

    ReplyDelete
    Replies
    1. aida try gak cari yang pure tapi xada.
      higoat pun okey. lagi sedap!

      Delete
  7. Huhuhu..noora ni dah mcm muak sgt2 rasanya minum susu kambing..tapi still paksa telan..huhu..pati delima lak dah sebulan lebih tinggalkan..semua rasa malas..ermmm..ni nak beli balik la..huhu..aida doakan noora eh:)..take care ye:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. entah lah nora. sebab aida try sebulan je susu kambing tu. delima tu aida makan secara tak teratur sejak 2 bulan kalau tak silap. ape pun cuba dulu.jangan giveup ok! aida doakan...

      Delete
  8. Haa ade hikmah di sebalik kejadian asben kak... Semoga semua selamat... Jgn wat keje berat yer....

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih ros....
      jaga baby baik2 yer.
      xsangka beza auni dgn baby rapat rupanya.bagus mcm tu...
      nanti anak2 rapat..

      Delete

terima kasih atas comment anda =)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...