Saturday, September 29, 2012

nasi impit kuah kacang dan rendang kering ayam

soal rasa tak boleh tipu kan... 
hari tu mengidamkan laksa penang dan membayangkan telur rebus dan bunga kantan yang menggunung dalam pinggan. tapi hari ni mengidamkan nasi impit dan kuah kacang pulak.hehehe...
pagi-pagi tadi dah ke pasar basah Raub. ini lah kali pertama bertandang ke pasar besar Raub. alangkah seronoknya hati bila tengok sayur-mayur kampong menghijau atas rak jualan. terus kami menggila beli barang-barang makan hari ni dan besok teruih..

hari ni kene masak apa yang ada dalam hati dulu. nanti tak nak tangan buat lain tapi hati meronta-ronta minta buat lain.tak boleh gitu, nanti takut jadi macam semalam. nasi lembik..sup cendawan tawar hebeh..sambal belacan tak pedas. kata suami ku, serba tak kena!





resepi kuah kacang ala-ala kuah kacang satey.
buat manis dan pedas.aum sangat!
berasap telinga dibuatnya, sebab saya tak tahan pedas 
[memenuhi permintaan suami]
nak sedap lagi, letak daging potong kecil sesenduk.
tambah pulak belacan seinci. pergh...
menangis.sedap bangat!

rendang kering ayam.
buat macam gulai masak lemak cili padi tu.
lepas tu gulaikan sampai kering kuah.udah siap!
kalau nak sedap lagi letak lah kerisik tapi tak kering lah namanya..

ini hero utama.
tak ada nasi impit tak jadi lah kehendak hati.
saya suka nasi makan nasi impit yang masih panas dan lembik-lembik.
nak rasa lemak boleh letak garam kasar sesudu kecil masa merebus.

makan tak sah kalau tak ada sayur.
timun saya potong memanjang dan buang bijinya.
sangat sedap bila dicecah dengan kuah kacang.wahlaaa...  :)



masa raya hari tu tak sempat nak rasa dengan sepenuh jiwa sebab kami laki bini demam. tekak pahit dan payau. jadi hari ni balas dendam buat banyak sebab nak cover dari sarapan pagi-makan tengahari dan malam.hehehe...

kuah kacang sekuali

rendang kering ayam seperiuk

selamat menjamu selera....

3 comments:

terima kasih atas comment anda =)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...