Wednesday, September 19, 2012

makan telur ayam kampung..

assalamualaikum..

disebabkan hari tu tak tahu pun nak period. sebab tak ada tanda pun nak turun, tup-tup malam tu tetiba rasa memulas. besok bangun tengok dah 'habis'.hehehe..jadi tak sedialah kita ni nak bawak EPO. bukan epo je, pad pun tak ada dalam beg. kelam kabut pagi tu pi 7e cari pad. tak pernah umur dibuatnya macam ni. dah tu, turun pun 3hari je. hari ke 4 dah jadi secalit-calit.emmmm....menduga perasaan betul lah.

kali ni cadangnya nak makan sepenuhnya epo untuk 2-3 bulan dulu. lepas tu kang, tengok pada kitaran haid lah.kalo tak meragam kita baru pi jumpa doktor.ok tak kalo macam tu?

jadi untuk bulan ni, saya usaha biasa-biasa je. malam ni tadi mak sedara bawak pi jumpa bidan kampong. lepas urut-urut dia bagi telur ayam kampung & ibu kunyit. telur ayam kampong tu kene makan mentah. kunyit tu pulak kene kisar lepas tu minum air dia.saya ikut je kata orang tua, sekurang-kurang kita usaha kan..

siang tadi pulak, cari susu kambing segar kat kilang susu. tapi dah habis. jadi malas lah nak tunggu lama-lama kan, so kami pi beli susu kambing higoat jer. nasib lar sedap. makan pulak dengan kurma.alhamdulillah..sedap-sedap.

kat rumah pun ada lagi sebotol pati delima gulsan. beli masa bulan puasa hari tu. pati tu memang tak minum sangat pun sebab masa bulan puasa kan saya tak period lagi. malas nak membazir. pun cadangnya nak makan untuk cycle ni.

tadi kiteorang suami isteri dah makan telur ayam kampung mentah. memang lemah selera nak telan, tapi niat dalam hati 'ya allah, kurniakan lah kami zuriat' . lelap mata, terus gluup masuk dalam tekak.aahhhh..lega.

okey. masa untuk tidur.....


10 comments:

  1. aduhh..tak samggup nye nak telan telor ayam kampung mentah2...benda lain boley...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kak...
      memang tak sanggup. rasa nk menitik air mata. tapi mak ada tepi nak buat camner...hheheee

      Delete
  2. aduyai kuatnya semangat aida..chinta??mcm x kot

    ReplyDelete
  3. adoii tak tertelan rasanya telur tu..mau keluar semula..

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang nak terkeluar semula.tapi tahan!!..

      Delete
  4. alamak..telur separuh masak pun dh x berapa lalu nk telan..ni mentah2 plak...huuuu

    ReplyDelete
    Replies
    1. xmakan telur ke....
      sy,kalo separuh masak suka sangat2.
      tapi bila kene tang mentah2 ni memang bluuur mood dibuatnya tau.. :)

      Delete
  5. Salam perkenalan Aida.
    Saya siti. Be4 ni sy hnya silent reader. Kali ni terpggil utk berkongsi pengalaman. Sorry ye comment pjg skit

    Saya PCOS n period tunggang langgang ..range cd70 ke atas. Sy skrg under rwatan di hosp goment di KL. Doc bg sy mkn pil perancang.pd mulanya sy xbole trima.sure2 xbole pregnant klau dh amil pil perancang. Atursn dia mkn 21 hari stop 7 hari.akhirnya sy akur.tiap kali sy mkn pil tu sy menangis.rasa xnak betsama suami coz sy rs sia2 aje

    3 bulan sy mkn pil tu..sy da xpk psl period..ada ke xde sy trskn ubt tu..period dtg cuma skit aje..lps 3 bulan sy kaji patern period sy

    Alhamdulillah period dtg tnpa perlu ubt trn darah..bln ke2 period dtg tepat pd masanye..bln ke3 period dtg awal beberapa hari..skrg dah bln ke4..patern masih cantik. Sy harap ianya berkekalan..kami laki bini usaha sungguh2 coz da bole agak waktu subur..bkn rezeki kami lg tp sy xperlu risau psl period lagi

    Aida cuba la consult dr..mybe permasalahan kita sama n aida bole ikut cara saya..tapi dptkn nasihat dr dulu ye

    Semoga berjaya

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalam...

      ada jugak terfikir nak ke hospital. tapi macam belum sampai masanya, sebab banyak main-main dalam usaha ttc.

      saya nak pergi, tapi tak ada sokongan dari suami. maklum laa, saya ni tak bekerja. segan nk meminta-minta dengan dia.lagi pun ekonomi keluarga kami belum stabil. tu sebab masih usaha biasa-biasa ja..

      terima kasih atas sokongan dan cadangan awak.insyaallah suatu hari nanti saya akan pergi ke situ jugak. cuma tunggu bila dah ada rezeki lebih je nanti.bukan saya xmau..nak sangat!lagi pun saya sendiri tak tahu apa masalah dalam badan saya.kesiankan...

      ape pun..terima kasih sebab baca blog saya :)

      Delete

terima kasih atas comment anda =)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...