Monday, May 14, 2012

gulai itik salai

salam.


2 hari lepas,emak saya datang dari kampong. emak saya ni kalau datang jenguk saya mesti bawak macam-macam. dulu masa duduk JB emak saya selalu bawak rendang ayam kampong.kali kali ni mak datang bawak benda lain pulak. ari tu mak bawak itik salai setengah ekor.waaaaa...


terkejut beruk saya bila mak hulur setengah ekor itik nila yang dah siap disalai. besarnyee. saya tak pernah makan itik. masak apatah lagi! mak saya kata, adik-adik kau semua tak nak makan. pelik diorang cakap.lorghh, jadi cikmat pun terliur nak makan masak lemak cili padi itik salai.wahh...


jadi tadi saya pun projek lah. buat je macam gulai ayam. cuma itik ni hanyir dia lain macam sikit.hurm, saya pun banjirkan gulai dengan serai dan buat pedas-pedas.pedas sampai saya sendiri berasap telinga.hehehe..


masukkan itik +lada+serai+kunyit
bukak api.pastu keringkan air dia.

 bila air itik dah kering.
masukan santan + garam secukup rasa + asam keping
saya guna santan kotak [kara]. nak pekat,saya masukkan 2kotak santan.
pastu air untuk cairkan santan..

kacau jangan sampai jadi berketul-ketul..

 see,itik ku sudah hampir masak.

siap!
boleh makan..

saya tak ada pengalaman makan itik. cikmat selalu makan itik. liat jugak daging dia. cikmat kata daging itik ni ala-ala ayam kampong sikit.oooo...cikmat kata sedap.aroma daging salai tu terasa. lain kali kalau balik kampong n9 nak cari ayam salai,itik salai,daging salai,ikan sembilang salai jugak.!

bila saya makan, haah lah.liat sikit daging dia. kulit dia saya dah buang siap-siap.sebab tebal ya rabbi. tak sanggup saya nak makan.heeeee...

orang negeri memang suka makan makanan bersalai. dapat pulak ayam salai dan daging salai. pergh...berpeluh-peluh acik tau!hehehehe..

aida :: tetiba saya teringat jiran saya masa kerja diJB dulu. jiran merangkap officemate saya. dia suka sangat masak lemak cili padi. dulu masa jadi jiran, saya sempat buatkan dia gulai ayam.ummm..rindu dia.


8 comments:

  1. outch! dahlia..wat saya terliur..kalo blk nogori leh order kat kak ipar, hahaha...umah dia de bele itik kampung, pergh!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. alololo..cianya ibu mengandung.
      sori....hehehe..

      Delete
  2. akak pun ada buat gulai itik salai last week...memang best :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hai kak.saya skodeng blog akak tadi.
      cari inspirasi nak gulai itek.
      hehehe

      Delete
  3. huhuhu----aida buat Sue TERLIUR laaaaa.. eheheheh.. nak Kena PAKSA Mr HUBBY carikk....Pandai AIda MASAK--Nyum2

    ReplyDelete
    Replies
    1. ala...sori.
      kesian ibu mengandung.hehehe...
      tak delah pandai masak. masak ni je tahu.hehehehe..
      nanti cari tau, kesian kat baby..

      Delete
  4. weh...trliur aku nengoknya...sedapnya msak lomak....slurrpp

    ReplyDelete

terima kasih atas comment anda =)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...