Monday, April 16, 2012

tanggungjawab katanya..

dulu.ada suatu masa, saya terfikir sesuatu. bila habis spm ada ramai kawan saya berkahwin dengan boyfriend pilihan masing-masing. bila dah kawen kawan-kawan saya pun mengandung dan ada anak. sedangkan saya masa tu baru semester2. tengah berhempas pulas dengan study.


saya terfikir. seawal usia mereka [18-20thn] macamana nak menghadapi dugaan rumahtangga. menghadapi ragam anak kecil..kewangan..keluarga dan lain-lain.serius saya kagum dengan mereka. sebab seawal usia itu saya hanya tahu ber'boyfriend dan putus cinta saja.hehehe, saya tak tahu malah malas nak mempertahankan hubungan cinta cintun. bagi saya buang masa..........cehh!


masa saya bertunang. abah telah putuskan kami hanya boleh bertunang 3bulan sahaja! tarikh semua dah siap, tinggal nak urusan pejabat agama saja. itu pun abah saya yang uruskan.fuhh...seawal usia 22tahun saya dah mendirikan rumah tangga yer kawan-kawan. cikmat pulak masa tu 24tahun.


masa tu kelam kabut sangat!..saya menangis malam tu sebab saya takut nak kawen. bukan takut ape, sebab saya tak bersedia apa pun. saya tak tahu pun peranan isteri tu macamana.keluarga cikmat pun saya belum kenal semuanya. ragam cikmat pun saya belum habis hafal.


ada ramai orang kat pejabat kata (yang belum kawen laaa..) takut nak kawen sebab nak pikul tanggungjawab. takut masalah kewangan.takut itu,takut ini. last-last saya pun terbabas takut sama. masa tu saya dah fikir benda yang tak elok saja pasal kawen-kawen ni. tapi saya kene jugak kawen kan?


jadi saya pun berkawan lah dengan orang yang dah berkahwin. mak-mak orang kat pejabat dulu tu..tanya pengalaman. tanya macamana nak hadapi konflik rumahtangga..hekhekhek...masa tu fikir yang baik-baik saja..


dan akhirnya saya kawen jugak! alhamdulillah, seronok rupanya berkahwin ni yer? nasib la saya kawen awal.alhamdulillah, masalah tu memang sentiasa ada. tapi terpulang pada kita nak menanganinya.syukur..


saya buat entri ni sebab 4-5malam lepas ada kawan saya masa study kat poli dulu call. dia pun berperasaan seperti saya.takut nak menghadapi alam rumah tangga katanya.masih tak percaya yang lagi sebulan++ dah nak kawen!..isyh, tak kawen lagi belum tahu. kawen dulu baru tahu..kan?


tetiba saya rindu sangat zaman bujang yang selim ni..


5 comments:

  1. Assalam Dahlia, saya kawen lambat umur 28 tahun...dpt anak pun lambat la skit kan, heee...

    Dahlia, takpe, kamu muda, banyak masa lagi utk kite usaha dan lakukan tanggungjawab kite yg terbaik, mende2 gini takleh pikir sgt! let it be what wanna Be...InsyaAllah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalam kak..
      hehe,muda sangat lagi. cuma usia perkahwinan tu buat rasa cam tua pulak...hehehe

      Delete
  2. Ida kahwin umur 24tahun.. padahal masa tu kawan kawan sorang pun tak kahwin lagi.. ida paling awal.. heee~

    ReplyDelete
  3. mber poly?Sapakah itu?adakah ija?Hehe...weh...aku pon rsa mcm tu jga, srius tkut ni......rsa mcm xmau kwen pn ada,huhu...mcm2 aku pikir.....

    ReplyDelete
  4. as salam dahlia..saya kawin umur 23 setahun slps saya abis degree. sy dikatakan dlm top5 yg kawin awal..yg sedih nya saya sorang aje yg belum ada anak..yg kawin slps saya tu semua dah beranak pinak..dlm list top5 tu semua nya dah ada 2 orang anak..huhuhu

    ReplyDelete

terima kasih atas comment anda =)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...