Thursday, March 29, 2012

wajar tak pregnancy announcements?

salam semua..


semalam syok betul berforum kat ratuhati. feeling betul meluah kepedihan hati dan segala pendapat yang tak seberapa ni. banyak info yang boleh diguna pakai. kalau saya tahu lah betapa seronoknya ratuhati tu dari dulu lagi saya dah register.hehe.kesian-kesian ketinggalan zaman..ramai gak jumpa akak-akak blogger dalam forum ratuhati tu ye.tak sangka.hehehehe.....


Hari ni rasa nak cerita pasal pregnant announcement. patut tak kita announcement kat facebook yang kita dah mengandung?kat facebook tau, bukan kat blog. kalau kat blog segelintir saja yang tahu kot? tapi blog saya ni kene sorok-sorok sikit sebab ramai silent reader..ramai stalker. mereka ni semua dari kalangan kawan facebook jugak. kawan masa zaman study dulu..jiran sekampong..musuh ketat.eh!sori....


saya ada kisah sakit hati pasal pregnant announcement ni. masa saya postif tahun lepas, saya happy sangat.!maklum lah dah menunggu lama. saya pun tulis kat facebook.."6weeks.alhamdulillah..doakan kesihatan kami"..sebab masa tu saya demam teruk. teruk sangat!..saya tak fikir pun kat facebook ni ada ramai yang tak berkenan dengan tindakan saya tu! walau pun saya tak tulis 'yahooo!aku pregnant' atau 'bestnyaaaa pregnant.ko ada?'...atau apa-apa je lah. tapi tetap ada yang tak suka.


bila nak masuk 3bulan.saya gugur. saya menyepi 2minggu sebab berpantang dirumah mertua. saya tak bukak blog dan facebook pon. suami jauhkan saya dari internet supaya saya dapat berehat. bila habis mc hospital saya pun naik kerja. dengan hati yang berbelah bagi dan badan tak sihat (kepala pening akibat dari kurang rehat) ada yang mengadu pada saya. ada kawan-kawan office mengutuk saya dari belakang. katanya kalau awal mengandung jangan bagi tahu orang.nanti tak jadi malu. macam dia tu! terima kasih pada yang mengadu pada saya tu. saya menangis.sedih sangat hati saya. tapi disebabkan bekerja satu office, saya buat baik balik pada orang yang bercakap tu. dia mengandung pun masa 5weeks dah heboh satu office. saya tak ambil kisah.cakap lah apa nak cakap...


bila saya bukak faceboook. ada kawan yang bagi kata-kata semangat. sekurangnya bersabar dan cuba lagi. tapi ada tu pulak kata dengan saya 'lain kali jangan suka sangat'..sumpah yang ini paling saya sakit hati. sekarang ni orang yang kata 'lain kali jangan suka sangat' tu tengah mengandung. saya tak pulak berdendam nak sakitkan hati dia ke apa, biarlah..kadang-kadang manusia ni tak sedar apa yang mereka katakan.betul? jadi biarlah dia menikmati saat-saat indah masa tengah pregnant...


dan..
saya pernah kecil hati dengan kata-kata seorang rakan. masa pertemuan tu, saya baru sebulan baik dari pembedahan membuang ketulan fibroadenoma dan baru sebulan lebih baik dari keguguran. emosi saya tak baik sepenuhnya lagi.. dia komen sikit lah pasal facebook. katanya
'benci tengok kawan-kawan kau yang ucap takziah kat wall fb kau tu, anak kau belum bernyawa lagi pon'...huh, tak apalah. masa tu saya terkejut jugak bila dia cakap macam tu. betul jugak apa yang dia cakap. tapi tak sepatutnya cakap macam tu depan saya.kasar bunyinya. kesedihan saya tak dapat dikongsi dengan sesiapa. termasuk dia.sejak tu saya mula geram.


itu cerita saya. saya nekad, lepas ni kalau saya ada rezeki saya tak nak share dah dalam facebook. ramai yang mendokan kehancuran hati saya dari kebahgiaan saya.agaknya lah! hanya suami,keluarga terdekat, kwn blog dan seorang wakil kawan pejabat dulu sudah cukup. bagi saya mereka tidak mendatangkan kemudaratan dalam hati saya. selagi boleh simpan,saya simpan berita gembira ni.ceh....


saya tak pernah cerita pada sesiapa pun kisah ni. rasanya luka lama berdarah kembali kot =) cool..cool..cool.senyum sikit...eh, kan comel.


dahlia :: kalau ada yang terasa hati.minta maaf banyak-banyak lah ye.tak sengaja.

13 comments:

  1. Dahlia..
    Sue pun pernah RASA dan DIKATA begitu...Oleh kawan baik sendiri...(Sama2 TTC)
    Entahlah...kadang2 serba salah dibuatnya---Sue happy sangat masa preggy dulu...sb tgu LAMA kan....Bila dikatakan macam tu...SEDIH sangat.. that y .. bila preggy yang ini... hanya orang terdekat jer tahu.....DAH MALAS NAK citer.. karang kena ayat lagi----Biaq laaa... harap yang TErBAIK jer skarang nih...
    Dahlia SABAR tau--biasa laa manusia nie mmg dah perangai gtu

    ReplyDelete
  2. hurm.....camner nak ckp ekk..takde pengalaman, tapi kan Dahlia, saya nak announce, coz ramai yg menantikan berita baik n gembira ini, tapi tak semua org senang dgn annoucment begitu kan.. biarlah org buat kite, jgn kita sakitkan hati mereka...

    ReplyDelete
  3. betul, SKA pun penah rasa apa yang dahlia rasa..maklumlah anak pertama mungkin kita suka sangat..tapi lepas pada tu hubby dh pesan kalu pregnant lagi tak yah bagitau org dulu biar orang tengok sendiri perubahan fizikal kita dan kelahiran nanti..
    tapi sampai sekarang belum lagi dapat merasai saat manis tu..hope lepas nie ader rezeki kita yer..

    ReplyDelete
  4. Manusia kak pnuh hasrat dengki.. Sbb ros xbrani nak hebohkan.. Xpe bnda yg lpas akk biarkan. Nnt dah ada akk syap2 jer... Bgtau kat kami ni jer.. Hihihi.. Ngengada plak... Insyaallah sy sntiasa mndoakan kak.. Cayangg akk.. Sabar yer :)

    ReplyDelete
  5. Owh..dear...sedihnye baca.Manusia begitu mmg kejam durjana!~ terpulang pada kita utk memaafkan. kalo masih luka bernanah kembali tu maknanye kita tak redha akan kemaafan yg kita berikan.

    Sebenarnye tak salah nak kongsi kegembiraan itu dlm fb.
    Ada ramai kawan yang kita ada, tapi tak semua mahu tahu perkembangan kita...
    ada ramai dalam senarai friend list kita, tapi tak semua yang sangat ingin mengetahui kebahagiaan kita,
    ada ramai jenis manusia dalam senarai teman kita, tapi tak semua merasakan perkongsian kita itu sesuatu yang perlu dikongsikan...
    dan saya memahami perasaan itu...

    ReplyDelete
  6. hye dahlia,
    mrs chenta here~
    banyakkan bersabar ea,
    ini semua dugaan buat kita semua.
    yang tak pernah preggy pun pernah diherdik, apatah lagi yang keguguran. Macam-macam tafsiran keluar dari mulut mereka. Mungkin mereka kurang enak dengan berita gembira kita sehingga menyatakan yang kita terlalu over excited. Dont worry rmi lagi kawan-kawan yang memahami, moga yang berburuk sanka dan busuk hati tu berubah hendaknya. amin. Insya'allah moga allah menerima doa kita semua. Amin

    ReplyDelete
  7. Sabar lah aida...
    "orang tak paham hati kite sebenarnya.. sapa yang xsuke kal0 dah pregnantkan"
    ~just ign0re orang2 yang ckp2 mcm tue... nnti bt lg terase di hati...sabar k..! =)

    ReplyDelete
  8. Besa la aida,xsuma org suka bla kta bhgia..sbaq yea....nnt ada la rzeki tu......tp klu prgnant jgan lupa share gan aku, sentap mak nnt...hehe... good luck bebeh...

    ReplyDelete
  9. aida, sy pon ada pengalaman mcm tu.. 2 mths after kawin saya disahkan preggy 4 weeks.. sy ucap kesyukuran dalam fb.. ms tu sy x fikir pon akan ada hati yg terasa dgn tindakan sy tu.. kdg sy update pasal progress baby.. tambahan plak due date baby sama dgn tarikh nikah sy.. ms tu seronok sgt.. tp, 4 bulan kemudian sy diuji.. baby meninggal dlm perut.. sedih sgt2.. sehingga skrg (2 thn) sy masih menanti.. satu demi satu berita kehamilan kawan2 di fb mengguris hati sy.. baru sy faham perasaan org lain.. Alhamdulillah atas ujian ni, skurang2 sy lbh sensitif dgn perasaan org lain.. sy bertekad untuk mendiamkan diri if sy preggy lg lps ni..

    ReplyDelete
  10. salam.

    Takpe Dahlia.

    Yang penting, awak tak rasa hasad kat orang.

    Congrats for u! Yeay! :)

    ReplyDelete
  11. Dahlia..
    sabar yer.. mmg dalam dunia ni ada macam2 orang.. ada yang suka, ada yang benci dan ramai jugak yg suka hasad dengki..... tapi, bagi eyza... hak kita la nak announce atau x... dan rasanya ayat awak tu pun bukan dgn tujuan riak... eyza rasa kalau eyza pun akan tulis macam awak.. mintak kawan2 mendoakan.... biarla apa yg org nak kata.... janji kita bahagia yer....

    ReplyDelete
  12. sis.. hati org mmg kita xleh jangka. kita nak share our hepiness n minta org turut mendoakan agar semua selamat.. tp mmg akan ada hati yg xsuka. sabar ye. nnti ade rezeki pregnant kalu boleh jgn announce awal sgt.. biar da abes 1st trimester br share dgn org ye :)

    ReplyDelete
  13. salam sis :) hmmm, susahnya isu ni kan, so saya rasa baek kita bisikkan pada kwn2 rapat dan family kite jer, minta didoakan keselamatan kita n kandungan. Manusia ni kan dengki mmg tak tentu pasal, org heppy diorang dengki, yg ssh pun diorang lagi suka. pnah saya baca status sorang ppuan ni kan fb merwar2kan alkisah jirannya meroyan dengan cakap "padan muka bla bla bla", bayangkan sesama ppuan cakap cenggitu, sedih kan?

    ReplyDelete

terima kasih atas comment anda =)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...